Welkom in de Experience Economy!

Het boek Experience Economy, werd al in 1999 geschreven door Joseph Pine and James Gilmore. Hierin voorzien zij de verschuiving van product- en service gerichte economie naar de ‘beleveniseconomie’.

In 2018, bijna 20 jaar later, zijn we toch echt aangekomen in de beleveniseconomie. Een goed product en een perfecte service worden al lang als standaard gezien. Zij zijn dus gecommodiseerd. Wil je tegenwoordig als marketeer de aandacht, tijd en de uiteindelijke conversie van jouw klanten, dan zal je toch nieuwe manieren moeten vinden om potentiële klanten te boeien. Door een ‘distinctive experience’ te bieden vergroot je niet alleen jouw markbekendheid en merkvoorkeur, maar vergroot je de kans op conversie ook nog eens aanzienlijk.

An experience occurs when a company intentionally uses services as the stage, and goods as props, to engage individual customers in a way that creates a memorable event. Commodities are fungible, goods tangible, services intangible, and experiences memorable.

Jospeh Pine stippelt in deze video de route naar de Experience Economie voor je uit en licht daarnaast wat interssante business cases uit. Veel kijkplezier!

Geef een reactie